Tytuł Projektu: "Przebudowa drogi powiatowej nr 1711G na odcinku Miastko - Wołcza Wielka - etap II".
Inwestycja finansowana ze środków budżetu państwa, Powiatu Bytowskiego i Gminy Miastko
w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych - Etap II - Bezpieczeństwo - Dostępność - Rozwój
Umowę o dofinansowanie projektu z Wojewodą Pomorskim podpisano dnia 27.02.2012 r. Numer umowy - 05-P/ZFE-III-NPPDL/12.
Beneficjent: Powiat Bytowski
Podmiot reprezentujący Beneficjenta: Zarząd Dróg Powiatowych w Bytowie
Osoba do kontaktów w sprawach Projektu: Janusz Mortas Z - ca Dyrektora w Zarządzie Dróg Powiatowych w Bytowie tel. 59 822 25 29
Okres realizacji Projektu: 23 kwiecień 2012 r. - 24 wrzesień 2012 r.
Wykonawca realizacji Projektu : Firma: POL-DRÓG Człuchów Sp. z o.o., 77 - 300 Człuchów, ul. Kasztanowa 2.
Koszt realizacji Projektu: 1 973 175,24 zł
Montaż finansowy Projektu:
Dofinansowanie z budżetu państwa w ramach NPPDL 2008-2011: 591 952,00 zł
Gmina Miastko: 690 611,62 zł
Wkład własny Powiatu Bytowskiego: 690 611,62 zł.
Opis projektu:
Projektowany układ drogowy można podzielić na dwa odcinki:
. Miastko - Wołcza Wielka, prace na tej drodze będą miały charakter remontowy i porządkujący ruch samochodowy - długość drogi do przebudowy ok. L= 1 520,0 mb
. Wołcza Wielka przejście przez miejscowość do skrzyżowania z drogą powiatową nr 1709G na Bobęcino prace na tej drodze będą miały charakter remontowy i porządkujący ruch samochodowy oraz pieszy (segregacja ruchu) - długość drogi do przebudowy ok. L= 1 040,0 mb
Projekt polega na przebudowie drogi powiatowej nr 1711G o łącznej długości 2 560,0 mb w zakres prac wchodzi:
- uporządkowanie układu komunikacyjnego na długości 2 560,0 mb,
- jezdnie zostaną wykonane szerokości 6,0m (2x3 m) w miejscowości Wołcza Wielka i szerokości 5,5 mb na odcinku Miastko - Wołcza Wielka,
- na długości L= 1 040,0 mb w miejscowości Wołcza Wielka powstaną obustronne ciągi piesze,
- w miejscowości Wołcza Wielka wybudowane zostaną dwie zatoki autobusowe,
- oznakowanie pionowe zostanie wymienione na nowe (znaki wielkości średniej, odblaskowe z folii II generacji),
- zostanie wykonane nowe oznakowanie poziome grubowarstwowe,
- zostaną wykonane trzy przejścia dla pieszych,
- zostaną przebudowane skrzyżowania z następującymi drogami powiatowymi: nr 1712G Wołcza Wielka - Wołcza Mała i 1709G Bobęcino - Wołcza Wielka,
- na odcinku drogi w miejscowości Wołcza Wielka zostanie wykonana nowa kanalizacja deszczowa, a na odcinku Miastko - Wołcza Wielka naprawione zostanie odwodnienie drogi i uporządkowane zostaną rowy przydrożne co zapewni prawidłowe odwodnienie drogi,
- Wycięte zostaną drzewa znajdujące się w skrajni drogi.
Po przebudowie nośność drogi zostanie dostosowana do 80kN/oś, droga zostanie przystosowana do ruchu pojazdów ciężarowych.
Konstrukcję nawierzchni przyjęto jak dla kategorii ruchu KR-2. Na odcinkach modernizowanych przyjęto konstrukcję: warstwa wyrównawczo-wiążąca z betonu asfaltowego gr. 5 cm z zastosowaniem geosyntetyku, a na odcinkach przebudowywanych i poszerzeniach jezdni przyjęto konstrukcję: warstwa z pospółki 0/31,5 gr. min. 15 cm, podbudowa z kruszywa łamanego o uziarnieniu ciągłym gr. 20 cm, warstwa wiążąca z betonu asfaltowego gr. 8 cm, warstwa ścieralna z betonu asfaltowego gr. 4 cm.
Na zatokach autobusowych: podbudowa pomocnicza pospółki 0/31,5 gr. 15 cm, podbudowa zasadnicza z chudego betonu cementowego gr. 22 cm, warstwa ścieralna z kostki betonowej gr. 10 cm. na podsypce cementowo-piaskowej gr. 4 cm.
Na chodnikach: warstwa podbudowy z pospółki 0/31,5 gr. 10 cm, kostka betonowa gr.
Zjazdy do posesji: warstwa podbudowy z pospółki 0/31,5 gr. 15 cm, podbudowa zasadnicza z kruszywa łamanego o uziarnieniu ciągłym stabilizowanego mechanicznie gr. 20 cm, warstwa ścieralna z kostki betonowej gr. 8 cm. na podsypce cementowo-piaskowej gr. 4 cm.
Cele projektu:
Droga powiatowa nr 1711G jest bardzo istotna w komunikacji lokalnej, gdyż stanowi bezpośredni dojazd do firm zlokalizowanych zarówno bezpośrednio przy ulicy Kaszubskiej jaki w jej otoczeniu w Miastku. W rejonie przebudowywanej w 2011 roku ulicy znajduje się ponad 20 różnego rodzaju podmiotów gospodarczych. Do największych firm mających swoje siedziby bezpośrednio przy ulicy Kaszubskiej przebiegającej przez przemysłową część Miastka należą: Domstal S.A. (wyroby stalowe, kontenery), Inter Wood Sp. z o.o. ( przemysł drzewny), Solus Sp. z o.o. (produkcja mebli ogrodowych), Firma HARAT ( budownictwo, hurtownia materiałów budowlanych), GS "Samopomoc Chłopska", Iwex (producent opakowań drewnianych), Meblomark s.c. (produkcja i sprzedaż mebli), Mar - Gum ( zakład mechaniki pojazdowej), Ed-Gra s.c. (wyroby drewniane), Chemat ( hurtownia nawozów, pasz i materiałów budowlanych) zatrudniających łącznie ok.1 tysiąc pracowników. Ul. Kaszubska jest przedłużeniem drogi powiatowej nr 1711G na terenie Miastka. Ul. Kaszubska przebiega w centrum miasta pod wiaduktem kolejowym, uniemożliwiając przejazd pod wiaduktem samochodów ciężarowych o wysokości ponad 3,5 m, co w powoduje duże utrudnienia w logistyce i dojeździe do przedsiębiorstw zlokalizowanych na tym terenie. Po przebudowie droga powiatowa nr 1711G będzie stanowiła dogodne dla transportu ciężarowego połączenie drogi krajowej nr 20 Gdynia - Chwaszczyno - Żukowo - Egiertowo - Kościerzyna - Bytów - Miastko - granica województwa poprzez drogi powiatowe nr 1712G i 1711G z ulicą Kaszubską która przebiega przez tereny przemysłowe Miastka. Stanowi też główną drogę dojazdową do osiedla domków jednorodzinnych "Pasieka" przy ul. Klonowej, która została przebudowana w ramach NPPDL 2008 - 2011 w 2009 r. Droga powiatowa nr 1711G poprzez połączenie z drogą powiatową nr 1709G Bobęcino - Wołcza Wielka zapewnia dojazd do największego w Europie Środkowej jeziora lobeliowego (o powierzchni 524,6 hektara) będącego ważnym ośrodkiem turystycznym i wypoczynkowym na terenie Gminy Miastko. W sezonie letnim zatrudnienie znajduje tam kilkudziesięciu pracowników sezonowych, działa też całoroczna szkoła żeglarska ADKONIS.
Tym samym przebudowana droga zapewni dostęp do obszarów koncentracji ludności i aktywności gospodarczej, a także rynku pracy.
Dla właścicieli zakładów usługowych, sklepów i mieszkańców okolicznych wsi, ich pracowników i potencjalnych inwestorów, droga stanowi jedyny dojazd do zakładów produkcyjnych zlokalizowanych bezpośrednio przy ulicy Kaszubskiej i w jej otoczeniu.
Jednak stan techniczny, niedostosowany do wzmożonego ruchu transportowego znacznie utrudnia przejazd zarówno dla społeczności lokalnej jak inwestorów, co ma to istotne znacznie, poni
Stan techniczny drogi w znacznym stopniu utrudnia dojazd i obsługę komunikacyjną.
Wykonanie przebudowy przedmiotowej drogi przełoży się ponadto bezpośrednio na skrócenie czasu przejazdu do podmiotów gospodarczych i mieszkańców, poprawę bezpieczeństwa ruchu na drodze, zmniejszenia uciążliwości w postaci: zmniejszenia hałasu, emisji pyłów i spalin.
Przebudowa drogi przyczyni się również do podniesienia walorów estetyczno - wizualnych terenów przylegających do omawianej inwestycji.